Blog Post

NET BEGONNEN... NU AL UITGEBLUST

duda-wsm • jan 09, 2017

Hij was het schooljaar met goede moed begonnen. Nog geen paar maanden later heeft Wouter al zijn energie nodig om de dag tot een goed eind te brengen. Hij geeft al jaren les op een middelbare school. ‘Wat levert al die ervaring mij op’, vraagt hij zich af. ’En dan die nieuwe collega in de sectie. Zo enthousiast dat ik helemaal het gevoel krijg dat ik er niet toe doe.’ Hij ergert zich aan zijn collega’s. In de pauze blijft hij het liefst in het lokaal of loopt een blokje om.

Het werken met de leerlingen houdt hem aan de gang, maar het lijkt wel of ze ieder jaar ongeïnteresseerder zijn. Wouter voelt dat er iets moet veranderen. Maar hij heeft geen idee wat hem kan helpen om weer geïnspireerd te raken. De afdelingsleider suggereert coaching.

GROOT GEZIN 
Wouter vertelt aan mij dat hij uit een groot gezin komt. Er werd een boel gepraat, maar het was vaak te onrustig om het écht ergens over te hebben. Over gevoelens praten, daar kwam je niet aan toe. Hij is dan ook niet gewend om hierover te praten, laat staan om aan anderen te vragen hoe zij zich voelen. Hij beseft dat hij daardoor misschien wat op zichzelf is komen te staan. Dat speelt ook in de vakgroep.

VERBINDEND COMMUNICEREN
Wouter wil zich graag meer verbonden voelen met het team. Maar hoe doe je dat?
Hij begrijpt dat hij dan zelf initiatief zal moeten nemen om het gesprek wat persoonlijker te maken. Ik oefen met hem gesprekken die zijn gebaseerd op de theorie van Marshall Rosenberg ‘ Geweldloze communicatie ’. Het gaat dan vaak om de volgende vragen:

  • Waar wil je het over hebben (de feiten)?
  • Wat zijn eigenlijk de gevoelens van Wouter? Hoe zou het zijn om die soms met collega’s te delen? Hoe voelt de ander zich?
  • Vraagt hij zich wel eens af waar zijn collega behoefte aan heeft? Waarom gedraagt die zich zo? Door daar oog voor te krijgen zal hij zich minder gauw ergeren. Vertel vooral ook waar jezelf behoefte aan hebt. Wat is voor jou belangrijk?
  • Hoe willen jullie het samen? Of doe een verzoek.

In het begin voelt Wouter zich onwennig en wordt er heel wat af gelachen om de soms hilarische gesprekjes. Ik vraag hem om gewoon eens in familie- of kennissenkring wat te oefenen. Geleidelijk aan zal het natuurlijker aanvoelen.

PLEZIER
Gaandeweg het schooljaar stelt Wouter zich meer open. Hij krijgt plezier in samenwerken en de ‘nieuwe’ collega inspireert hem zelfs om de lesstof eens anders aan te bieden.
En die leerlingen? Die vallen eigenlijk best mee. Er wordt vaker gelachen en de sfeer is goed. ‘Waar moest ik ook alweer op letten? Interesse tonen, meer doorvragen, de kwaliteit van het kind zien …..’ In de klas werkt het ook!


CHARINE RESINK COACHING & MEDIATION (MfN)
www.resinkcoaching.nl | info@resinkcoaching.nl | 06 2356 3333

Wil je iets veranderen in jezelf of in je relaties met anderen? Ben je op zoek naar meer inzicht in jezelf, effectiever gedrag of betere communicatie? Ik kan je in dit proces ondersteunen: open en betrokken!


arbeidsmediation werkvormen samenwerking
door Charine Resink 03 feb, 2020
Regelmatig bemiddel ik als mediator in arbeidsconflicten. Bij arbeidsmediation gaat het vaak over samenwerkingsproblemen. Het doel is dan dat de collega’s weer duurzaam met elkaar verder kunnen. Ik beschrijf hier een casus waarin ik laat zien hoe ik werkvormen gebruik in de mediation en hoe dit bijdraagt aan ervaren, oefenen en verbeteren.
door duda-wsm 02 mei, 2018
Hoera geslaagd! De wereld ligt aan je voeten. Je hebt die uitdagende baan veroverd. Enthousiast begin je. Je hebt er plezier in te ontdekken wat je in je hebt. Je collega’s werken hard en je wordt vanzelf meegesleept. Je wilt graag goede resultaten bereiken. Ongemerkt ga je je grenzen over. Moe? Ach, gaat wel weer over. Vaak is dat ook zo. Maar soms wordt het erger: je bent snel geïrriteerd, komt moeilijk je bed uit, de lol gaat er af, huilbuien, ze begrijpen me niet, lichamelijke en geestelijke stress, het is op!! Hoe kan dat nou, ik ben toch nog jong? UITVAL Thijs Launspach, docent aan de Universiteit van Amsterdam, verdiept zich al tien jaar in het verschijnsel burn-outs onder millennials. In zijn college van de ‘Universiteit van Nederland’ geeft hij vijf redenen waarom zoveel jonge mensen uitvallen en hij legt uit wat ze daaraan kunnen doen. Vijf redenen waarom Millennials vatbaar zijn voor burnout. 1. Millennials zijn hoogst individualistisch opgevoed Ze hebben het idee dat ze verantwoordelijk zijn voor al het succes en geluk in hun leven. Als je dit gelooft geloof je ook het tegenovergestelde: als het niet lukt dan is dat helemaal je eigen schuld. 2. Je later volwassen voelen De tijd tussen je pubertijd en het moment dat je je volwassen voelt is steeds langer geworden. We beginnen later aan een vaste baan, een huis kopen en kinderen krijgen. Het is ook een tijd dat je jezelf nog aan het ontwikkelen bent en bezig bent er achter te komen wie je bent en wat je wil in het leven. Daarentegen verwachten we wel dat je al je doelen behaald moet hebben voor je dertigste. Dat creëert stress. 3. Social media Millennials kijken over het algemeen naar elkaar om te bepalen hoe succesvol ze zijn. Dat is steeds makkelijker geworden met de technologie die we nu hebben. Mensen brengen een nogal positief beeld van zichzelf naar buiten op de social media. Zo kan je gauw een onrealistisch hoog verwachtingspatroon van jezelf krijgen. 4. Baan vinden Millennials zijn opgevoed in een tijd dat het economisch heel goed ging. Ze komen op de arbeidsmarkt in een tijd dat het moeilijker is een baan te vinden. Om de arbeidsmarkt op te vloeien moeten ze hun standaards naar beneden bijstellen wat weer zorgt voor teleurstelling. 5. Millennials hebben hoge eisen van zichzelf Ze hebben altijd gehoord ‘als jij maar je best doet dan kun je alles worden wat je wilt’. De realiteit blijkt anders te zijn. Het ergste wat een millennial kan overkomen is dat hij faalt t.o.v. zijn eigen verwachtingen. Als jij het idee van jezelf hebt dat je de ideale versie van jezelf moet zijn en je vindt het idee onverdraaglijk dat je daar een keer niet aan voldoet, dan is dat een recept voor stress, burn-out en faalangst. Je kunt hier wel wat aan doen, vertelt Launspach. Hier ligt een rol voor de millennials onderling en voor de mensen die met hun werken. Wat kun je er aan doen? Het is tijd dat we weer eerlijke gesprekken hebben met elkaar We moeten kwetsbaar durven zijn en eerlijk zijn over onze beperkingen en uitdagingen. Coaching Extra coaching bieden in de periode tussen studie en arbeidsmarkt. Dit is een kwetsbaar moment. Het is tijd om opnieuw na te denken over waar deze levensfase over gaat. Het gaat namelijk niet per se over verwachtingen inlossen, maar meer over jezelf ontwikkelen. Kom er met vallen en opstaan achter wie je bent. Accepteer van jezelf dat je fouten maakt en dat het niet gaat. Bron: https://www.youtube.com/watch?v=ZHTknnpZuoM Een verhelderend overzicht. Helaas is het zo dat je je vaak pas in deze materie verdiept als er klachten zijn. Bewustwording op tijd door erover te lezen, te praten of bijv. hulp te zoeken, kan helpen. GEEN VERLOREN PERIODE Niemand zit op een burn-out te wachten. Maar het is beslist geen verloren periode. Jong en in relatief korte tijd word je met veel geconfronteerd, levenslessen in een snelkookpan. Een burn-out is hét moment om jezelf te resetten en opnieuw uit te vinden. Door gedwongen stil te staan bij hoe je je voelt, hoe je in elkaar zit en hoe je functioneert, krijg je door hoe het anders kan en hoe je het wilt. Wat kan het je onder andere opleveren: Je bent tegen jezelf aangelopen, maar als de burn-out was gekomen op oudere leeftijd was dat misschien nog veel harder aangekomen. Nu doe je er jong je voordeel mee. Je leert grenzen te stellen en prioriteiten aan te geven. Je leert naar de signalen van je lichaam te luisteren. Je ontdekt waar je goed in bent en waar je gelukkig van wordt. Het gaat over zinvol leven, dat je bereikt door je talenten en competenties in te zetten. Doen ‘wat je wilt’ en niet ‘wat je moet’ Je voert gesprekken met vrienden of collega’s waarbij je oog hebt voor jouw behoeftes en belangen én voor die van de ander. Je ontwikkelt zelfvertrouwen. Zo heb je als ‘burn-out millennial’ heel wat bagage en zelfkennis voor je verdere loopbaan. Meer dan ik als ‘babyboomer’ op mijn dertigste! _________________________________________________________________________________ CHARINE RESINK COACHING & MEDIATION (MfN) www.resinkcoaching.nl |info@resinkcoaching.nl | 06 2356 3333 Wil je iets veranderen in jezelf of in je relaties met anderen? Ben je op zoek naar meer inzicht in jezelf, effectiever gedrag of betere communicatie? Ik kan je in dit proces ondersteunen open en betrokken!
door duda-wsm 09 jan, 2017
Uitgebluste docent wil zich meer verbonden voelen met team. Geweldloze communicatie.
Share by: